Achterop de scooter door Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu Achterop de scooter door Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu

Achterop de scooter door Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Britt

17 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Ik heb een geweldige eerste week gehad. Het absolute hoogtepunt was het achterop mee rijden op een scooter door Hanoi. De lessen worden niet alleen gegeven in het appartement van de organisatie, maar ook op een universiteit, bank en basisschool. Afgelopen donderdag mocht ik met een Franse vrijwilliger naar de universiteit. Een student kwam mij om 17u ophalen en daar gingen we, de complete chaos van het spitsuur in. Links inhalen, rechts inhalen, files, stoplichten die er amper toe doen, inhalen waar er geen plek is, er zijn eigenlijk geen verkeersregels. Het was geweldig, maar ook doodeng. De terugweg ging een stuk soepeler, het was veel minder druk op de weg. Het uitzicht was toen ook geweldig, overal gekleurde reclame verlichting, mensen die aan de kant van de straat koken en eten, en het prachtig meer.

Vanmorgen mocht ik naar de basisschool en werd ik om 6.40 opgehaald met de scooter. Deze rit was nog mooier en lekker ontspannen. Het was rustig op de weg en we gingen naar een wijk op 20 minuten buiten de stad. Ik heb al een beetje mogen proeven van de natuur, de rijstvelden en koeien die daar rond lopen, echt fantastisch mooi. Het lesgeven was erg leuk. Ik had van 7.20u tot 8.20u een klas van 20 6-jarige die je met grote ogen aankijken. Gelukkig was er een assistent die veel in het Vietnamees kon vertalen. We hebben dingen geoefend als de dagen van de week, klokkijken en kleuren. Van 8.20 tot 9.20 had ik een andere klas met 25 6-jarige die er al een lesuur op hadden zitten. Complete chaos dus, maar heel leuk om aan les te geven. Daarna in de zon terug achterop de scooter :)

Het lesgeven aan de studenten op het centrum is fantastisch. De studenten kunnen behoorlijk goed engels, sommige vinden het alleen eng om te praten. Er ontstaan leuke discussies en gesprekken tijdens de les. Het geeft een bijzondere inkijk in de cultuur. Tijdens een les over duurzame energie werd de groep in tweeen gedeeld. De ene helft moest voor de plannen zijn om de wijk waarin wij wonen met de grond gelijk te maken ten gunste van een groot windmolen-zonnepanelen veld en de andere helft tegen. In eerste instantie vonden ze het lastig om argumenten te geven. De voorstanders kwamen met: 'wat egoistisch van je om niet te willen verhuizen voor iets dat zo goed is voor Hanoi' en de tegenstanders legden zich er in eerste instantie snel bij neer: 'als de overheid het wil, dan doen we het toch, ook al zijn we het er niet mee eens'. Na de boel een beetje te hebben opgestookt barstte er een goeie discussie los. De argumenten die werden gegeven leren je veel over hoe de mensen denken en de invloed van de overheid. Dat vind ik heel interessant.

Ik ben nu drie keer naar het oude centrum van Hanoi geweest en het is daar geweldig. De chaos en hectiek van het verkeer, kleine winkeltjes overal, restaurantjes op de stoep, vlees, groente en fruit op tafeltjes langs de weg, afval, en uitlaatgassen. Het is precies zoals ik me had voorgesteld. Om ook weer een beetje tot rust te komen heb ik een paar tempels bezocht ;) De boedha beelden die daarin staan zijn bizar groot. Ik heb mijn ogen uitgekeken.

Sinds een paar dagen is de bewolking en smog opgetrokken en schijnt het volle bak. Het is echt warm dan, lekker rustig aan doen en genieten bij het meer dat dichtbij is :)

Groetjes

  • 17 Oktober 2015 - 20:17

    Gerrie :

    ik lees het wel weer Britt je beleeft wel heel veel had je wel een zien zitten achter op de Schoeter geweldig je geniet er wel zo te horen Britt liefs van Gerrie en Eddie

  • 18 Oktober 2015 - 14:25

    Wilma:

    Nou Britt, jij maakt wat mee zeg. En wat kun je het ontzettend goed verwoorden. Heel leuk om te lezen, zeker wanneer je de klas opstookt om een discussie op gang te krijgen. Prachtig.
    groeten van Bert en Wilma.

  • 18 Oktober 2015 - 22:15

    Ria:

    Britt wat kun je het prachtig weergeven. Heel leuk om je belevenissen zo te volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 107229

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 18 Maart 2017

Myanmar, Bangkok en Cambodja

08 Oktober 2015 - 15 December 2015

Vietnam

20 Januari 2008 - 05 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: