Sapa en Bac Ha - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu Sapa en Bac Ha - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Britt - WaarBenJij.nu

Sapa en Bac Ha

Blijf op de hoogte en volg Britt

09 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

De reis naar Sapa en Bac Ha in het noorden van Vietnam zit er alweer op. Vanmorgen om 4.30 kwam ik met de bus aan in warm en regenachtig Hanoi. Een hostel is ook 's ochtends vroeg zo gevonden :)

De busrit, vorige week, naar Sapa was al geweldig. In de bus waren geen stoelen, maar stapelbedden. Onderweg genoten van het uitzicht en ook heerlijk geslapen. In Sapa zelf was het enorm mistig en koud. Ja rond de 16-18 graden is dan afzien ;)

Een dag later begon de twee-daagse trekking met een gids in een groepje van 6 personen. Omdat het een aantal dagen flink heeft geregend waren de paden behoorlijk modderig en glad geworden. Het eerste deel van de tocht was vooral afdalen via glibberige weggetjes. Gelukkig verdween hier de mist en kregen we uitzicht op de rijstvelden. Prachtig mooi! Onderweg kregen we uitleg over de lokale klederdracht van de vrouwen. De kleding wordt gekleurd met de indigo plant. Dat konden we zelf ook uitproberen door de blaadjes in je handen fijn te malen. Tuurlijk wil ik dat uitproberen. Mijn handen kregen een vieze groene waas en roken de rest van de dag naar groene thee. Ik heb daarna nog drie dagen met blauwe handen gelopen. Sterk spul, indigo. 's Avonds sliepen we in een homestay, in huis bij een gezin op een afgelegen berg.

De tweede dag scheen de zon en het uitzicht op de bergen was nog mooier. We moesten heel veel stijgen en de paden waren nog blubberiger dan gisteren. Binnen tien minuten struikelde ik al bijna over een stukje riet op de weg en dat zorgde voor veel hilariteit bij de lokale oudere vrouwen die met ons mee liepen. Ik heb de hulp en sterke handen van deze vrouwen hard nodig gehad, want ik ben een aantal keer behoorlijk uitgegleden in de drek. De paden waren zo slecht dat de gids opzoek ging naar een alternatieve route; over het randje van een rijstveld! Dat is dus balanceren over een modderig randje anders beland je in het rijstveld. Ja hoor, tot over mijn enkels in het rijstveld beland. Het vrouwtje probeerde mij weer in balans te krijgen, maar ik moest zo hard lachen dat ik weer met mijn been in het rijstveld kwam. We konden elkaar niet verstaan, maar hebben veel gelachen.

In de middag waren we weer in Sapa en heb ik plannen gemaakt voor de volgende dagen. Met tips uit de Lonely Planet en een goede kaart heb ik zelf een wandeltocht uitgezet. 's Ochtends met een kleine rugtas met eten, water en slaapspullen vertrokken. Deze route had goede wegen, opnieuw prachtige uitzichten en bijna geen andere touristen tegengekomen. 's Middags kwam ik in een klein plaatsje en heb ik zelf een homestay gezocht. De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Het communiceren is wel lastig, verder dan 'Hello' en 'how are you?' gaat het vaak niet. Ik heb vooral in de zon gezeten en genoten van het uitzicht. De nacht was niet zo confortabel. Er bleken nogal wat ratten in de slaapkamer te verblijven. Ik heb de nacht doorgebracht op een houten bankje in de woonkamer, haha.

De volgende ochtend al heel vroeg weer gaan wandelen, weg van de ratten, en de zon zien opkomen tussen de bergen. Onderweg kom je dorpjes van een paar huizen tegen waar kippen, eenden, varkens en buffalo's vrij rondlopen totdat ze geslacht worden. Heel veel kleine kinderen ook tegen gekomen die je vol verbazing aankijken.

's Middags de bus genomen naar Bac Ha. Ruim 2uur in een klein busje gezeten vol met locals en tot de nok gevuld met allerlei handelswaar. Tassen, dozen, pakketten, zakken, van alles wordt meegezeuld en moest bij elke stop worden verplaatst. In Bac Ha waren de hotels vol en kwam ik terecht bij een echtpaar thuis die ook kamers verhuren. Ze waren heel aardig, schilden appels en ander fruit voor me, maar konden geen woord engels.

Bac Ha is een klein, rustig bergplaatsje waar niet zo veel te beleven valt, behalve op zondag. Dan stroomt het dorpsplein vol en is er een megagrote markt. Groente, fruit en vlees in overvloed vers aangevoerd vanuit de bergdorpjes. De vrouwen in prachtige, kleurrijke klederdracht. En een dierenmarkt met levende kippen, eenden, ganzen, varkens, puppy's, katten en tientallen buffalo's. Ik heb mijn ogen uitgekeken.

Ik heb de nachtslaapbus naar Hanoi genomen en blijf hier waarschijnlijk 2 dagen om dan naar Cat Ba te gaan. Een eiland met een groot natuurpark en vanuit waar je bootexcursies kunt maken naar grotten, stranden en de honderden kalkstenen eilanden.

Ik heb helaas nog geen computer gevonden waar ik foto's kan opladen met een sd-kaart (de usb-kabel ben ik helaas vergeten mee te nemen). Foto's whatsappen kan op aanvraag ;)

Groetjes

  • 10 November 2015 - 13:43

    Wilma:

    Wow Britt, ik heb nu toch het idee, dat je in je ééntje reist. Ik ben echt benieuwd naar je foto's, want zo te horen maak je heel wat mee en zie je de mooiste dingen.
    Wel leuk dat je zo kon lachen met die vrouwen, terwijl je ze niet verstond. En een bus met stapelbedden lijkt me ook heel bijzonder.
    Pas goed op jezelf en geniet er van. Tot ziens. Groeten Bert en Wilma.


  • 10 November 2015 - 19:07

    Gerrie Overmars :

    Lieve Britt heb helemaal in een deuk gelegen net weer wat voor jouw zie het zo voor me dat glibberige gedoe geweldig je begon over je andere route langs de rijst velden en ja hoor daar ging je ook weer die kleine vrouwtjes maar trekken he ja dan kom je helemaal niet bij van het lachen Je bent wel aan het genieten en prachtige uitzicht daar in de bergen top. Zo te horen reis je nu alleen pas goed op je zelf dikke kus van de overmarsjes

  • 10 November 2015 - 19:51

    Ton Ter Wee:

    Hoi Britt, Je fans liggen ook steeds in een deuk door de avonturen die je beleeft. Oppassen hoor dat je niet door de ratten wordt besnuffeld!!! Ik ben nu alweer benieuwd hoe het je zal vergaan in Cat Ba op internet ziet het er ook weer prachtig uit. Ik vind het ook leuk voor je dat de mensen zo behulpzaam zijn, je kunt ze niet verstaan maar met handen en voeten kom je er altijd weer uit. Geniet maar volop van je vakantie en wij kijken ook uit naar al je foto's. Cliff en Marlon zitten ook vol met reisplannen in januari, ze zijn vast en zeker door je avonturen geïnspireerd. Veel liefs en dikke knuffel Pa en Ma.

  • 18 November 2015 - 12:38

    Corry Timmerman:

    Hey Britt "Stoere Banjer"! Van je ma gehoord over je reis. Super leuk om een beetje met je mee te reizen :-) . Veel reis plezier en liefs van mij xxx

  • 21 November 2015 - 09:27

    Willy Sietsma:

    Hoi Britt,
    Haha met jou op pad, dikke pret, fijn dat de mensen zo aardig zijn.
    Is het weer al beter geworden of nog veel nattigheid.
    Het is leuk om oa te zien hoe dat werkt met verven, ja mooie kleur maar liever
    niet aan je handen. Het is allemaal anders dan dat het hier is.
    Dat neem je allemaal mee, super om later op terug te kijken
    Sanne is in India daar is het ook slecht weer en warm.
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Nog veel plezier, maar
    dat is volgens mij geen probleem. Veel liefs, Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 107275

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 18 Maart 2017

Myanmar, Bangkok en Cambodja

08 Oktober 2015 - 15 December 2015

Vietnam

20 Januari 2008 - 05 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: